JavaScriptが無効な場合、一部の機能が使えない恐れがありますので、JavaScriptを有効にしてください。


お知らせ



2023年

研究紀要一覧

2021年8月24日更新

研究紀要一覧

第28巻 (2021-02)

p.1-11 式の意味を考える―多角形の内角の和を求める授業を通して―
Think about the meaning of the formulaーThrough a lesson to find the sum of the intemal angles of a polygonー

河合 紗由利

p.13-28 「読むこと」における対話のあり方の一考察
A study of dialogue in reading

川口 有美

p.29-43 作業教育と算術科ー「児童教育」の記述に見るその変遷ー
'Sagyou kyouiku' and ArithmeticーProgressive changes on the presented papers in 'Jidou kyouiku'

神戸 佳子

p.45-56 事実から推論して仮説を立て,学習問題を子どもと教師とで作り出す理科学習
Science learning in which children and teachers create learning problems by inferring from facts and making hypotheses

草野 健

p.57-79 学校音楽におけるポピュラー音楽の有用性についての一考察―小学校高学年を対象として―
A Study on the Usefulness of Popular Music in School MusicーFor the upper grades of elementary schoolー

町田 直樹

第27巻 (2020-01)

p.1-13 対話を取り入れた食育の実践の考察
Using an Interactive Approach to Reexamine Dietary Education

足立 愛美

p.15-31 子どもたちの主体的な学習参加と教師の自己肯定感-集団リフレクションによってもたらされた価値を手がかりに-
Relations of children’s proactive learning and teacher’s self-affirmation ̶ A case of the new ralue brought by group reflection ̶

岩坂 尚史

p.33-42 データの活用を通した批判的思考力の育成
Developing the Critical Thinking Skills Through Learning Data Utilization

岡田 紘子

p.43-57 主体的な子どもの動きと表現を引き出すための指導の工夫~音楽を手掛かりに~
One way to creative dance with music for children’s better performances

栗原 知子

p.59-69 黒曜石の教材化の試み
An attempt to use obsidian as teaching material

田中 千尋

p.71-86 問いから観点を決め,物語を読む学習~宮沢賢治『やまなし』を読む実践を通して~
Learning to determine the viewpoint from the question and read the story ~Through practice of reading Kenji Miyazawa's “Yamanashi” ~

廣瀬 修也

p.87-96 第6学年「お茶小百景」の実践考察
A study of performance for “The hundred landscapes of Ochasho” by sixth graders

堀井 武彦

p.97-122 構成主義に基づいた小学校理科授業の研究-『教えて考えさせる授業』との比較-
The Study of Elementary School Science Class Based on Constructivism ̶ Comparison with“Teaching Method to Make Children Think after Teaching” ̶

増田 伸江

第26巻 (2019-01)

p.1-8 (エッセイ)問題への切実性を表象する「自分事」と「当事者性」という表現の妥当性を検討する
(Essay)Consider the Validity of Expressions “Self” and “Parties” Expressing Urgency to the Problems or the Issues

岡部 泰孝, 神戸 佳子

p.9-22 「政治的リテラシー」を涵養する小学校の主権者教育 : 「判断の規準」に基づいて論争問題の意見文を書くパフォーマンスを通して
The Sovereign Education in Elementary Schools Cultivating “Political Literacy” : Through the Performance of Writing Opinion Statements Based on the “Criteria for Judgement” about the Controversial Issue

岡田 泰孝

p.23-33 子どもがもつ観点の変化に着目した「三角形」の授業実践とその考察
Teaching Practice and Consideration of “Triangle” Focused on the Change of Child’s Viewpoints

落合 菜々子

p.35-48 授業の失敗から学ぶ : 2018 公開研究会「おにたのぼうし」の実践を通して
To Reflect on Their Own Teaching : from “Onita no bôshi”

小野澤 由美子

p.49-64 日常で使うことばに着目して考える : 家庭で生まれたことば・家庭方言を通して
Think Focus on Words from Daily Conversations Through Family Conversation, “Family Dialect”

本田 祐吾

第25巻 (2018-02)

p.1-12 オリジナル教科書ガイド作りで深まる炊飯の学習 : 教科書通りの当たり前を見直す
The learning about cooking rice deeply with producting original leaflets : Revising living life in the textbook

岡部 雅子

p.13-32 てつがく対話における児童の発言について: 対話分析を通して見えてきた論理性とケア的思考の深まり
An Analysis of the logical structure of children's remarks in the philosophical dialogue

神戸 佳子, 久下谷 明

p.33-40 「特別活動」と「総合的な学習の時間」の連関を図る指導の工夫 : 「創造活動」の構造と実践に学ぶ
Teaching devised to promote linkage between 'special activities' and 'integrated learning time' : Learning from the concept and practice of "creative activities"

片山 守道

p.41-52 乗法の指導に関する一考察
Consideration on guidance of multiplication

戸張 純男

p.53-66 「学びの連続性」を考慮した1年生算数科図形の学習
Geometrical figure learning in first grade in Elementary school considering "A continuity of learning"

冨田 京子

p.67-80 ことばへの意識を育むサークル対話と共同推敲の実践の一省察
Reflection of practice of cooperative elaboration raising awareness of language

藤枝 真奈

p.81-93 子どもの制作における事物の脱文脈/再文脈化過程から考える : デカルトの機械論的身体観と道徳の可能性
Miscellaneous impressions of the process of de-/re-contextualization of things in children's production : Descartes'mechanistic view of body and the possibility of morality

池田 全之

第24巻 (2017-02)

p.1-14 小学校社会科における竹島(独島)領有論争問題の授業実践とその考察 : 反論・反駁を意識した意見文の書き方指導への契機となった実践として
Practice and Consideration of Teaching Controversy Issues Takeshima/Dokdo in Elementary School Social Studies

岡田 泰孝

p.15-24 測定方法を振り返る活動を中心とした「データの収集」に関する学習
The study about "Data" focused on looking back on how to measure

河合 紗百利

p.25-37 論争問題を通して「政治リテラシー」を涵養する小学校社会科の学習 : 「争点を知る」に着目して
Cultivating "political literacy" through the controversial issues in Elementary school social studies learning : Focusing on "knowing issues"

佐藤 孔美

p.39-51 「共視論」的考察を参考にした図画工作科教育私論 : 共に眺め, 共につくり, 共に思うこと
A Study of the Art Education from "Viewing Together": viewing together, creating together, thinking together

堀井 武彦

第23巻 (2016-02)

p.1-10 発達性協調運動障害の理解と支援の意義
Developmental coordination disorders : It's understanding and needs for support

戸次 佳子

p.11-42 小学校低学年における科学的思考力育成の研究 : じっけん・はっけん「霜柱をつくろう」の実践を通して
A Study of scientific thinking skills fostering in the elementary school lower grades : Case of the Jikken-Hakken "let's make a frost column"

増田 伸江

p.43-54 「なること」によって表れる子どもの読み : 「読むこと」における演劇的手法活用の視点から
Children are occerd new readingimages by 「Acting a role」 : Utilization of the drama method about reading

岡田 博元

p.55-72 割合的な見方を育てる分数の学習
The study on "Fraction Learning" to develop children's ideas of ratio

久下谷 明

p.73-90 数についての感覚を豊かにするための教材,指導法の工夫 : 2年「かけ算」
Ideas for teaching methods and materials designed to enhance students' number sense 2nd grade "Multiplication"

榎本 明彦

p.91-102 物語の中に問いを見つけ,考えを交流することで読み深める学習
The study that Deepen the reading by finding the questions in the story and exchanging ideas

廣瀬 修也

p.103-111 研究ノート 幼児教育における表現力の育成に向けて
Toward the development of expressive power in early childhood education

楢原 和子

第22巻 (2015-02)

p.1-18 政治的リテラシーを涵養する社会科学習 : 第5学年「八ツ場ダム」実践からの考察
The learning of social studies cultivate the political literacy: Consideration from the 5th grade "Yamba dam" practice

岩坂 尚史

p.19-34 自らの<読み>を問い直す授業の構想 : 時をおいて再読する「寝かせ読み」の可能性
The Plan of Reading Teaching Method How Readers can Reflect their First Interpretation of the Story: The Possibility of 'Nekase-Yomi'

片山 守道

p.35-51 虫嫌いを虫好きにする昆虫の学習
Learning about insects with the purpose of overcoming insect-phobia and finally becoming insect enthusiast

田中 千尋

p.53-89 日本におけるフレネ教育の展開と課題 : シティズンシップ教育の視点から
Deployment and challenges of "Pedagogie Freinet" in Japan: From the point of view of citizenship education

猶原 和子

第21巻 (2014-02)

p.1-10 子どもが見つけ出す学校給食ならではの食育実践 : 「おいしいを感じる」ために、自分で決定し実行へつなげる
Food education practice unique to the school lunch which a child finds out: Since "delicious food is felt" it determines by itself and ties to execution

布川 美穗

p.11-22 心肺蘇生法・AEDを組み込んだ保健学習 : 小学生段階への導入の可能性について
Health study incorporation cardiopulmonary resuscitation and external type automatic defibrillator: About the possibility of the introduction to a schoolchild

高木 悦子

p.23-34 体の感覚を意識する学習活動の試み : 帰国児童教育学級における実践
The trial of the learning activity which is conscious of bodily feeling: Practice in the homecoming juvenile pedagogy class

栗原 知子

p.35-78 教師としての経験から学ぶ : 自らの実践記録の省察を通して
What I learned from my experience as a teacher: From reflection of my practice redord

浅川 陽子

第20巻 (2013-02)

p.1-15 「読んで 学んで 考える」学習を構想する : 新聞を学習に取り入れる
The Research how the children conceives the study of Reading and Learning and Thinking: Study which utilized the newspaper

小野澤 由美子

p.17-26 分数の乗除と小数の乗除を関連させ、2量の関係に関する理解を深める学習 : 基礎を定着させ活用する力を培うためのスパイラル学習の一方策
The study method of relating the multiplication, the division of fractions and them of decimal, and understanding about the relating of two quantity

神戸 佳子

p.27-45 子どもが共につくる歴史の学習 : 第6学年 劇の台本づくりを通して
Learning of the history that children make togather

岡田 泰孝

p.47-60 図画工作科の学習における「共視論」的一考察 : 共につくり、共に眺め、共に思うこと
A Study of the Art Education from "Viewing Together": creating together, viewing together, thinking together

堀井 武彦

p.61-75 体育授業における発生的特性・文化的特性の特性概念についての一考察 : 運動の意味生成という視点から
One consideration about the prompt characteristic and the cultural characteristic of characteristic concept in the physical education: From a viewpoint called the generated semantic of the exercise

成家 篤史

p.77-88 「読む」ために「書く」ことの有効性に関する授業リフレクション : 「注文の多い料理店」の実践を通して
The Reflection Research on Writing in the Lesson of Reading

阿部 藤子

p.89-98 つくる活動を通した、表現の広がりを追う
A spread of expression through the activity to build is followed

町田 直樹

p.99-108 1年生の自然の学習に問題解決的活動を取り入れる試み
Attempt to incorporate problem-solving activities to learn the nature of first grade

草野 健

第19巻 (2012-02)

p.1-15 社会科指導の主観的解釈と論理
The subjective interpretation and logic of the social studies guidance

遠藤 修一郎

p.17-27 生活を見つめる目を育む生活文化の学習 : 入門期の授業デザイン
The proposal for Beginners of Home Economics : Time to Rethink and Improve our Lifestyles

岡部 雅子

p.29-41 児童が潜在的にもっている割合の見方に関する研究
A study of how to introduce ration using its’ capabilities

渡辺 敏

p.43-53 新体力テストを有効活用した体育授業の実践
The Effective Practice of Physical Fitness Test in Physical Education

石塚 諭

p.55-69 金子みすゞの学習をつくる
Educational Planning of Kaneko Misuzu

若林 富男

第18巻 (2011-02)

p.1-23 「和算」の教材化の試み(size:1208K)
Several Teaching Materials drawn from Wasan(Jpanese Old Mathematics)

榎本 明彦

p.25-34 「市民」研究ノート IV 政治的リテラシーの涵養を目指す「市民」の学習(size:756K)
Learning of "the citizenship education" aiming at cultivation of the political literacy

岡田 泰孝

p.35-47 小学校国語科における討論学習についての一考察 : 三角討論の試み(size:5458K)
A study of the learning of discussion in Japanese language class at an elementary school : the trial of "triangular discussion"

阿部 藤子

p.49-61 授業研究の背景と授業分析記述における一考察(size:1106K)
The background of the class study and one consideration in the class analysis description

芥川 元喜

p.63-77 小学校における初歩的粒子概念導入の試み(size:7229K)
The Introduction Of Basic Particle Concept Into Elementary School

増田 伸江

第17巻 (2010-03)

p.1-10 山形県庄内地域における稲作生産調整に関わる現地調査報告 : 市民「第5学年 私たちが考える食料生産の未来」を行うに先立って(size:968K)
A field work report about rice growing production adjustment in the Shonai, Yamagata area

岡田 泰孝

p.11-33 「社会を見る3つの目」を育てる「市民」の学習(size:4495K)
Citizenship Learning for Bringing up ‘Three Points of View to Understand our Society’

佐藤 孔実

p.35-65 小学校における天体単元指導の工夫(size:11817K)
An Idea of Teaching Method on Astronomical Unit in Elementary School

田中 千尋

p.67-88 「体つくり運動」授業つくり研究 実践報告 : 大学生とともにつくる体育学習の試み(size:5878K)
A Practical Report on Course Design of “Exercises for Releasing The Body & Mind”

栗原 知子

第16巻 (2009-03)

p.1-24 アルソミトラマクロカルパの翼果の教材化
The Teaching Method of Flying Sheed in Alsomitra-Macrocarpa. L

和田 淳

p.25-41 新聞記事の学習材化を通して考えるメディアリテラシー
Media Literacy about Which It Thinks Making of Newspaper Article Teaching Material

岡田 博元

p.43-60 スピーチから 対話を生かした作文へ : 1年生の作文指導から
Starting from Speach to Composition by Making Use of Dialogue : A Method of Teaching Composition to First Graders

松木 正子

第15巻 (2008-02)

p.1-20 サスティナブルクッキング : 持続可能な地球環境に資する調理実習の試み
Sustainable Cooking : An attempt of cooking practice that contributes to sustainable environment

馬場 由子

p.21-41 研究ノートII 社会的価値判断力や意思決定力を育む市民の学習 : 第6学年 歴史的な内容領域における劇づくりの実践を通して(size:3533K)
Study that expands frame of physical education : Form the body action to the body work

岡田 泰孝

p.43-60 協働して学びを生み出す子どもを育てる(size:4434K)
We bring up the children who bring about learning

研究推進部

第14巻 (2007-02)

p.1-11 パフォーマンスアセスメントの可能性を考察する : 実施結果の分析と授業への生かし方
A consideration of possibility of Performance Assessment : Analysis of an enforcement result, and how to use to a class

神戸 佳子

p.13-21 本校における健康診断の概要 : 「健康評価」を組み込んだ健康診断
A summary of a medical examination in a principal school : The medical examination that incorporated healthy evaluation

高木 悦子

p.23-42 読書から表現へ : 児童のことばの力を育てる学習材の開発
The activity of expression on the basis of reading : The development of learning materials to improve abilities of language

阿部 藤子

p.43-63 工業化の視点と教育
The Viewpoint of Industrialization and Education

遠藤 修一郎

p.65-86 表現が行き交う教室をめざして : 協力担任制をいかしたプロジェクト学習
Toward the classroom where expression comes and goes : The project learning that I made use of a cooperation classroom teacher system in

郡司 明子, 佐藤 孔美, 猶原 和子

第13巻 (2005-03)

p.1-16 「体育」の枠組みを広げた学習 : 「体育」から「からだ」へ
Study that expands frame of physical education : From the body action to the body work

金久保 成美

p.17-57 身体性を重視した美術教育がおよぼす心理的効果 : 創造的な「アートの授業」の実践を通して
The psychological effects of art-education focusing on body : in consideration of creative "art class"

辰巳 豊

p.59-78 生活文化と創造活動(国際科)のコラボレーション : 第5学年帰国一般合同学級「世界の食」の実践を通して
Collaboration of home economics and consumer education and creative activity : Practice of 'Foods of the world' in 5th grade of the mix class with returned pupils

馬場 由子

p.79-91 憧れの職業に学ぶ : 働く人に会い,働く意味を考える総合的な学習と道徳学習(size:1915K)
To Learn from your dream job : Integrated studies and moral education in which children meet the people from the work place and learn (and think) about the meaning of work

渡辺 敏

p.93-109 新学習分野における「アート教育」の一考察 : 身体性を重視した実践を中心に
A consideration of the "Art Education" as new learning category : on the basis of practice focusing on "Mind-Body"

郡司 明子

第12巻 (2004-02)

p.1-35 学びあう関わりを育む教室 : シティズンシップの教育という視点から(size:3461K)
A classroom where children grow their relationships to learn together : A view point of education for citizenship

浅川 陽子

p.37-57 研究ノート 提案や意思決定の学びを市民的資質につなげる : 第6学年「日本の国際協力」の実践を通して(size:2099K)
Facilitating capabilities for citizenship through learning of making proposals and decisions : Practice of 'International cooperation of Japan' lesson in 6th grade

岡田 泰孝

p.59-71 小1プロブレムを乗り越える学習形態・方法の工夫 : 数の学習を中心として(size:949K)
New learning forms and methods for overcoming children's difficulties in transition to primary school : Centering on learning of numbers

冨田 京子

p.73-87 わらべうたあそび・江戸囃子を通して培うもの : 日本音楽の持つ教育的意味を子どもの変容から探る(size:1495K)
Learning cultivated through children's singing games and Edo-Bayashi : Investigating the educational meaning of traditional Japanese music through children's change

猶原 和子

第11巻 (2002-12)

p.1-19 見積り能力育成のための新単元の構想と実践(size:1219K)
Classroom Teaching for Mastering Estimation Ability

榎本 明彦

p.21-40 自然体験を促す学習活動と子どもの育ち : 「遊び場をつくろう」の実践から
Making our Playground in the school yard : Outdoor Activity to encourage Nature Experience

石井 恭子

p.41-54 小学6年生における関数の指導の一考察 : グラフの指導に重点をおいた実践から
A consideration of the method of teaching the function learning in the sixth grade : through the study of the graph in the arithmetic

五十嵐 弘毅

第9巻 (2000-12)

p.1-55 総合的な学習としての「創造活動」の実践 : 第6学年「人とふれあう」 : 国際・生活・障害をもつ人々・高齢者の活動を通して
A Study of Creative Activities : 'Contact with people' the sixth grade experience of contact with foreigners, workers, the handicapped and the senier

岡田 泰孝, 仙頭 理恵, 流田 直, 和田 淳

p.57-70 小学校体育におけるニュースポーツの試行 : 子どもたちの感想から,有効性を探る
A Trial of new types of sports in elementary school P. E. classes : A study of effectiveness through students' impressions

横山 善実

p.71-88 自分の言葉に自信をもたせる学習方法の一考察 : 自分の言葉を振り返ろう~「絵のない絵本」~の実践を通して
A Study of Learning Methods which Make Pupils Have Confidence in Their Own Language

仙頭 理恵

p.89-110 社会科・家庭科の合科学習「コンビニエンス・ストアを探る」の実践
A Study of 'the report on convenience stores'

岡田 泰孝, 流田 直

p.111-118 環境教育と概念形成
How to teach conception of life

田中 康善

第8巻 (1999-07)

p.1-11 『もうひとつの体験』を巡って : 小中関連造形美術カリキュラムの創造 : 小学校造形の立場から
A Development upon A New Experience

海老原 礼子

p.13-84 人の生き方に学び,自ら社会事象にかかわろうとする子どもを育てる社会科学習 : 第6学年の4実践を通して(size:7660K)
Learning Social to Grow up The Children Trying to Take A Connection of Social Phenomenon By Theirselves According to Learn Man's Life : Through four Reports of The Six Grade

岡田 泰孝

p.85-97 エネルギー学習の一方策
How to teach conception of energy

田中 康善

p.99-122 道徳の授業改革(size:1690K)
Reformation of the teaching moral education

渡辺 敏

第7巻 (1997-12)

p.1-39 課題選択学習の試み : 講座制の実践
An Approach to Developing the System of Optional Study in Elementary School : A Case Study on the Course Style

相原 貴史, 流田 直, 小林 稔, 村上 博之, 降籏 孝, 星野 征男, 上田 のり子

p.41-57 「レポート作文」指導方法の一考察 : 『表やグラフを見て』『研究したこと』(東書6下)の実践から
The Effective Use of Interactive Communication : Activities in Writing Report Teaching Method

村上 博之

p.59-79 低学年における自然と関わる学習のあり方への一考察
A Study of Pupils' Learning Communing with Nature; the Case of the Lower Graders

石井 恭子

p.81-93 ティームティーチングによる学習指導の実践 : 国語科の読解学習を中心に(size:1126K)
The Advantages of Instructions by Team Teaching : Focusing on Reading in Lessons of Japanese

阿部 藤子

p.95-111 算数学習開始時の子どもの取組の一考察 : 第1学年第1学期の学習を通して
A Consideration of Children's Way of Study at the Time When They Commence to Study Arithmetic : Through the Study in the First Term of the First Grade

中村 克己

第6巻 (1995-12)

p.1-17 教室からの改革 : 自己表現とコミュニケーションを手がかりに(size:6615K)
Reform From the Classroom : Self-Expression and Communication as Hints for Reform

浅川 陽子

p.19-43 算数科の内容の精選に関する一考察 : 関数的内容を他領域と関連付けて(size:1690K)
A Study on Select Teaching Contents of Arithmetic : How to Link the Functional Contents to Another Area

神戸 佳子

p.45-54 学校教育と博物館との連携をめざして(size:2017K)
Towards Closer Cooperation Between School Education and Museums

田中 千尋

p.55-68 レッスンから表現へ : 他者との関わりの中で育つ自分の音楽探し(size:3267K)
From Learning to Self-Expression : In Search of Music as a Means of Self-Expression Through Relationships with other people

猶原 和子

p.69-88 消費者教育の視点を入れた題材の試み : どちらにしようかな(衣服の選択5年)の授業実践から
An Experiment of Unit on a Point of Consumer Education : From Study of "If you buy these wears, which you buy in two trainers."

流田 直

p.89-100 小学校体育における選択制授業の試行
Towards Providing Optional Classes in Elementary School Physical Education

横山 善実

第5巻 (1994-03)

p.1-8 説明的文章の読解における教師の役割I
The Role of the Instructor in Expository Sentence Reading

成田 信子

p.9-21 21世紀の作文教育を問う(size:1075K)
An Inquiry into the Teaching of 21st Century Composition Writing

若林 富男

p.23-31 中学年実践から探るこれからの社会科 : 他教科・領域と関連させながら
The Future of Social Studies Based on Actual Teaching Conditions from the Elementary School 4th Grade Level : Concerned with other Subjects

奥澤 弘子

p.33-47 児童の関係意識に関する一考察
An Inquiry into Childrens' Awareness of Relationships

星野 征男

p.49-56 創造性をひきだす題材の開発,その実践と考察
The Development and Evaluation of Teaching that Encourage Student Creativity

海老原 礼子

第4巻 (1993-02-17)

p.1-25 「書く活動」を取り入れた読解指導 : 理解したことを形に
A Teaching Method of Reading Comprchension : with writing

松木 正子

p.27-43 文学作品における児童の人物理解についての一考察 : 「どろんこ祭り」を中心に
A Study about Children's Understanding Characters in Literatures

成田 信子

p.45-66 算数科教材において : 「無いものを有るものと仮定して思考を進める」ことに関する一考察
A Study of Guiding Methods in Mathematics Whereby a Certain Intangible is Assumed to be Tangible

星野 征男, 本田 敏子

p.67-86 天文教材の指導の一考察 : 5年「星の動き」特に天球概念の指導を中心に
A Study of Teaching Method for Astronomical Teaching Material

和田 淳

p.87-104 1時間完結の表現学習 : 低学年模倣の運動
A Study of Teaching Method on Elementary School Children's Movement Expression

栗原 知子

第3巻 (1990-02-21)

p.1 はじめに

井内 昇

p.3-22 低学年における地図指導について : 「生活科」における地図指導の提案
A Teaching Method of Map-reading in the Lower Grades

新保 彰子

p.23-35 小学校における円周率の学習について
On Learning of the Number π in Elementary School

田村 佳子

p.37-64 物語を素材とした創造的音楽表現へのアプローチ : 「音楽物語『金太郎』」の実践をとおして
An Approach to the Creative Musical Expression from the Subject of Story

上田 のり子

p.65-85 小学校家庭科における題材構成の試み : おやつの学習を中心として
A Trial of Subject Composition in the Homemaking in Elementary School

流田 直

第2巻 (1989-07-25)

p.1 はじめに

井内 昇

p.3-17 作文学習指導の4視点
A Teaching Method of Composition with Four View Points

前野 典子

p.19-43 音声言語を大切にした国語科の学習1 : 音読や話し合い活動を生かした理解学習
Learning Japanese Launguage to take good care of Phonetic Linguistics

相原 貴史

p.45-59 算数科における児童の見積り能力の考察 : 見積りの中にみる児童の数に対する感覚と誤差の意識について
A Study of Students Estimation Ability in the Elementary School

矢部 敏昭

p.61-81 ドッジボールの歴史的考察と指導法
A Historical Consideration and a Teaching Methods about "Dodge-ball"

古畑 三郎

p.83-125 造形科への改称の必然とその利点を考える : 小学校「図画工作科」刷新についての小学校教育現場からの立論
Merits and Necessity of change a name to Formative-Arts

古市 憲一

第1巻 (1987-03-31)

p.1 まえがき

井内 昇

p.3-28 説明的文章の学習方法論研究 I : 学習目標設定から学習計画立案までを子どもが進める授業
A Study of a Method in Reading of Exposition : A Class Where Pupils Establish What They Learn and Make Programs of Learnings

澤本 和子

p.29-46 言語教育の原点をみつめる音読指導のあり方 : 帰国子女教育を考える
Read Aloud Training as an Integral Part of Linguistic Education : One thought on education of Japanese children who have been educated overseas

若林 富男

p.47-58 自分の考えを足場にして客観的な認識に迫る
An Approach to An Objective Understanding of Social Phenomena : in Conformity with Self Thinking

遠藤 修一郎

p.59-68 子どもにはたらきかける理科環境
The environment of science appeals to children

和田 淳

p.69-88 造形教育と児童の自己概念 : 個人差に応ずる教育をめざして
The Child Selfconception in Formative Art Education : For Education order to Individual Difference

降籏 孝

p.89-107 創造活動「高学年の実践例」
An example of practice in "Souzo Katsudo (Creative activity)" in the fifth and sixth grade

流田 直

p.109-121 腕立て閉脚跳びの指導法に関する一考察
A Study on Teaching Method of Squat Vault

横山 善実